Меню сайту
Меню сайту
УГКЦ
Київська Архиєпархія
Львівська Архиєпархія
Івано-Франківська архиєпархія
Сокальсько-Жовківська єпархія
Коломийсько-Чернівецька єпархія
Стрийська єпархія
Бучацька єпархія
Самбірсько-Дрогобицька єпархія
Тернопільсько-Зборівська архиєпархія
Луцький екзархат
Донецько-Харківський екзархат
Одесько-Кримський екзархат
Меню сайту
ЛДС СД
ІФ ДС ім.св.свящ. Йосафата
ДДС бл.Северина,Віталія та Якима
КДС
УКУ
Студити
Храм Всіх Святих
Парафія Благовіщення Пресвятої Богородиці
Медіаресурс УГКЦ
Паломник
ЧНІ Редемтористи
Парафія Зарваницької ікони Божої Матері
Читання Святого Письма
Кіріос
Біблія
Парафія Різдва Пресвятої Богородиці
Парафія Пресвятої Богородиці СДБ
Храм свв. Ольги і Єлизавети
Храм Преображення Господа Нашого Ісуса Христа
Радіо Воскресіння
Парафія Успення Пресвятої Богородиці
Ближче до Бога
Головна » 2012 » Березень » 16 » ХРЕСТОПОКЛОННА НЕДІЛЯ
13:47 ХРЕСТОПОКЛОННА НЕДІЛЯ | |
"Хресту Твоєму поклоняємось, Владико, і святеє Воскресення Твоє славимо" (Тропар утрені). ( Мр. 8,34 — 9,1) Стомлений довгою дорогою подорожній зупиняється для відпочинку десь у тіні, під деревом. Ось такий відпочинок пропонує Церква в неділю хрестопоклонну подорожньому, що йде дорогою Великого Посту, виносячи на середину церкви хрест, щоб усі віруючі, стомлені постом, відпочили під благодатною тінню цього дерева.
Великий піст - це смутний спомин страждань Христових. Роздумуючи про Христові страждання пригадуємо собі той факт, що колись за нас умирав на хресті Спаситель. А вмирав він на хресті не тільки тому, щоб вказати нам певний шлях до щастя, але також, щоб повчити нас, яке значення повинні ми надавати нашим власним стражданням і терпінням. Вершком страждань Ісуса і, немов тією точкою, що зосереджує всі його терпіння, — є хрест. Кару смерті на хресті спершу почали застосовувати перси, щоб посвячена богові "Ормуздові" земля не була сплямлена тілом засудженого на смерть злочинця. Опісля хрест служить шибеницею за Олександра Великого, а особливо у картагінців; звідси згодом переходить він до римлян. Тут засуджують на хресну смерть найбільших злочинців: зрадників держави, святотатців. Смерть на хресті — це один з головних засобів, яким римляни втримують лад і карність у завойованих провінціях. Вже прокуратор Квінтілій Вара, в неспокійній Юдеї, наказав водночас розіп'яти дві тисячі євреїв. А в часі облоги Єрусалиму щоденно розпинали по п'ятсот невільників юдеїв, довкруги міста, так, що вкінці бракувало дерева на хрести й місця, щоб їх застромляти. Тому й не диво, що колись Цицерон кликав: "Хрест має бути далекий не лиш від тіла римського громадянина, але й від його думок, від його очей і вух, бо розп'яття на ньому — це найстрашніша і найганебніша кара смерті!" Римське карне право забороняло до своїх громадян застосовували кару розп'яття на хресті. А єврейське право взагалі такої кари не знало, хоч ідолопоклонників і богохульників карало каменуванням, бо Мойсей писав: "Проклятий Богом кожний, хто висить на дереві" (хреста) (Втор. 21.23). Хреста, як символу ганебної смерті, бридились не лиш погани, але навіть праведні ізраїльтяни вважали хрест знаменом ганьби і наруги, до того й прокляттям Божим. Тому й не диво, що люди згіршувалися Месією-Спасителем, розп'ятим на дереві ганьби, прибитим до хреста. Бо слово про хрест вражало прикро навіть тих, що вичікували спасіння. Святий апостол Павло ясно здавав собі справу з цього. А щоб не було ніяких сумнівів, він щиро попереджував тих, кого притягало вчення Христове, кажучи: "Христос же послав мене не хрестити, а благовістити, і то не мудрістю слова, щоб хрест Христа не став безуспішним". Він каже далі: "Коли юдеї вимагають знаків, а греки мудрості шукають, ми проповідуємо Христа розп'ятого: для жидів — згіршення, для поган — глупоту, а для покликаних — Божу мудрість і силу!" (І Кор. 17.23-25). "Бо слово про хрест — глупота тим, що погибають, а для нас, що спасаємося - сила Божа" (І Кор. 1,18). Отже перші християни не обмежувались тільки до культу хреста святого, як знаряддя Христових мук, але споглядали на Ісусову жертву на хресті; вона бо, властиво, єднала світ з Богом. І саме тоді, коли люди зрозуміли Христову смерть на хресті, як жертву, тоді почали дивитися без страху і ненависті на гору Голгофу, на терновий вінець, і, передусім, на хрест, бо в тому всьому добачали безмежну любов втіленого Бога до нас і до всього людства. Ця Божа любов поставила на землі хресне дерево, вознесла на нього Сина Божого і освятила хрест цей кров'ю і смертю Богочоловіка. Вслід за цим люди почали відплачувати Розп'ятому Христові своєю взаємною любов'ю, а згодом ця любов почала звертатися до всього того, що було знаряддям Христових мук, в першу ж чергу — до хреста. Хрест називали: чесним-цінним, святим, животворним. А пізніше перші християни, за святим Павлом, почали хвалитися святим хрестом: "Мені ж не доведи, Боже, чимось хвалитися, як тільки хрестом Господа нашого Ісуса Христа, яким для мене світ розп'ятий, а я — світові" (Гал. 6,14). Згодом проповідники проповідували з хрестом у руках, апостоли з хрестом ішли на завоювання поганського світу; Константин Великий під цим знаменом здобув свободу християнам. З хрестом у руках став колись на київських горах України, як каже передання, апостол Андрій, а згодом — святий Володимир Великий під знаменом хреста започаткував золоту добу християнської Української Держави. Цей хрест святий прикрашав десятки храмів золотоверхого Києва (40 церков було в Києві)та тисячі соборів міст і сіл України. А не бракувало й таких святих-юродивих, які чесний хрест покривали гарячими поцілунками і за святим Павлом кликали: "Що нас відлучить від любові Христа: чи голод, чи спрага, чи недуга, чи смерть?" Ось таку дивну історію пережив хрест у людській свідомості. Сьогодні ми вже до хреста привикли, бо бачимо його на найвищих вершках гір, оглядаємо його, як він у проміннях сонця блистить на церковних вежах, на гробах і могилах, на престолах, на роздоріжжях, носимо його на наших втомлених грудях. Хрест став одним із наших щоденних знаків: ним ми, як і наші предки, починаємо і завершуємо день, нашу працю, ним благословимо їжу. Хрест увійшов глибоко у нашу культуру, про нього ми співаємо багато пісень, йому поклоняємося, на його честь святкуємо саме тепер окремий празник, співаючи: "Хресту Твоєму покланяємося, Владико, і святе воскресіння Твоє славимо!" Але, на жаль, дорогі брати і сестри, після майже двадцятьох століть, ще й сьогодні стрічаємося з людьми, які від хреста не тільки відвертаються, але й ненавидять його. І мимоволі насувається нам питання: "Чому ті люди поборюють хрест?" Чи може тому, що хрест — це символ страждання? — Що це шибениця для невільників? Ні! Зовсім ні! Бо люди нашої епохи уже не зворушуються терпіннями одиниці. Все ж визнання хреста, як жертви, могло б їх привести до докорінної зміни світогляду, поведінки і цілого життя, бо віруюча людина знаходить у хресті розв'язку всіх життєвих питань. У підніжжі хреста християнин починає розуміти себе самого, мету свого життя, і знаходить докази для християнського стилю життя. Хрест — це символ страждання! Але це також знак Божої ласки, любові і благословення. Тому ми святий хрест почитаємо, перед ним б'ємо поклони і йому співаємо: "Хресту твоєму покланяємося, Владико, і святе воскресіння Твоє славимо!" Як промені сонця пробиваються крізь хмари, так нам, християнам, крізь негоди життя хрест просвічує радістю воскресіння! Амінь. | |
|
Всього коментарів: 0 | |